مرجع دانلود موزیک فیلم، کتاب

پیکوبت مرجع آموزش سرگرمی و تفریحات سالم

مرجع دانلود موزیک فیلم، کتاب

پیکوبت مرجع آموزش سرگرمی و تفریحات سالم

طبقه بندی موضوعی

تخلیه الکترواستاتیک

دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۰۱:۳۲ ق.ظ

✅تخلیه الکترواستاتیک
تخلیه الکتروستاتیکی (Electrostatic Discharge, ESD)، پدیدهٔ لحظه‌ای و ناگهانی عبور جریان الکتریکی است که میان دو جسم با پتانسیل الکتریکی متفاوت اتفاق می‌افتد، زمانی که اختلاف پتانسیل میان آن دو، از حد معینی فراتر رود. این اصطلاح معمولاً در فیزیک، الکترونیک و دیگر علوم برای توصیف گذر ناخواسته جریان الکتریکی که ممکن است به دستگاه‌ها بسیار آسیب بزند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پدیده رعد و برق، نمونه ای از تخلیه الکتروستاتیک میان ابر و زمین است. عوامل مختلفی مانند راه رفتن با کفش بر روی موکت میتواند موجب ایجاد بار الکتریکی در درون افراد شود. این بار الکتریکی در ارتباط با یک جسم دیگر که بار متفاوتی از بدن ما دارد منجر به پدیده جرقه میشود که همه ما تجربه این موضوع را داشته ایم. در لحظه جرقه و تخلیه شدن بار الکترواستاتیک میتواند تا 8 کیلوولت به صورت لحظه ای ولتاژ ایجاد شود.
امروزه در بحث مدارهای الکترونیکی و برقی صنعتی این پدیده بسیار مهم است. زیرا این ولتاژ بالای لحظه ای میتواند به صورت آنی یا به مرور زمان به تراشه ها و آی سی های حساس یک مدار الکتریکی آسیب جدی وارد کند یا کارکرد یک سیستم صنعتی را مختل کند. به همین منظور استانداردهای مختلفی در این حوزه پدید آمده است که یکی از مهمترین این استانداردها مربوط به استاندارد IEC 61000-4-2 است که انواع تخلیه الکترواستاتیک را دسته بندی و روش تست های آن را معین میکند. 
روشها و تکنیک های مداری مختلفی برای مقابله با این پدیده وجود دارد که در پست های بعدی در مورد این روشها صحبت خواهیم کرد. فیلم همراه این پست خلاصه ای از اهمیت پدیده تخلیه الکترواستاتیک یا به اختصار ESD ارائه میدهد.

  • مرتضی شیخی

تخلیه الکترواستاتیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی